5.-7. klasse

5.-7. Klasse

I menyen under finner du forslag til kompetansemål, timeopplegg og periodeplaner for den gjeldende aldersgruppen.

  • Generelle råd for aldersgruppen
  • Aktiviteten bør preges av allsidighet og variasjon slik at barna får erfaring fra alle friidrettsøvelser.
  • Samtidig er barna i begynnelsen av den alderen som betraktes som best med tanke på å lære seg spesifikke idrettslige ferdigheter.
  • Motivasjon er meget viktig i all læring.  En konsekvens av dette er at den fysiske aktiviteten må tilrettelegges slik at alle har en mulighet for å lykkes.

Kompetansemål etter 7. årssteget

Etter en periode (1.-4. klasse) hvor hovedmålet innen friidrett har vært å tilnærme seg de ulike øvelsene gjennom lek, vil det sentrale nå være å gi elevene en innføring i teknikken i utvalgte friidrettsøvelser.

Overordnet kompetansemål: Utføre basisferdigheter i individuelle idretter/idrettsaktviteter, med og uten bruk av apparat og småredskaper. Utføre varierte aktiviteter som bygger opp kroppen på ulike måter.

Målet for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • Utføre varierte aktiviteter og delta i lek som fremer utholdenhet, koordinasjon og anen kroppslig utvikling.
  • Bruke grunnleggende bevegelsesmønster og tekniker i et utvalg av individuelle idretter, noen utvalgte lagidretter og i alternative rørsleaktivitetar.

LØP

HOPP

KAST

 

Flere opplegg for løp, hopp og kast kommer fortløpende.

Planer kommer.