Modul 3 - Mestringsmiljø

Kursdeltager skal være bevisst sine egne forventinger til det å være trener for ungdom, klubbens forventninger og forventninger ungdommene har. Deltager skal vite hvordan og hvorfor det er viktig å skape mestringsklima på trening og i konkurranser. 

  • Treneren skal ha kunnskap om hva som menes med et mestringsmiljø. 
  • Treneren skal kunne tilrettelegge for mestringsopplevelser 
  • Treneren skal ha kunnskap om hvordan mestringsorientering kan forsterkes i treningsprosessen 

Læringsmål 

Kunnskap 

  • Treneren skal vite hva som er det viktigste en trener må ta hensyn til når du trener barn og unge.
    •Treneren skal kjenne til grunnprinsippene for undervisning (KAMPVISE)
    •Treneren skal kjenne til hvordan barn lærer og vite hvilke undervisningsmetoder som passer best til ulike situasjoner. 
    •Treneren skal kjenne til ulike former for kommunikasjon. 
    •Treneren skal kjenne til ulike former for feedback. 

Ferdigheter 

  • Treneren skal lede en gruppe med ungdommer.
    •Treneren skal komme raskt i gang med aktivitet som er organisert på en hensiktsmessig måte.
    •Treneren skal involvere ungdommene. 
    •Treneren skal gi hensiktsmessige tilbakemeldinger 

Et mestringsorientert miljø kjennetegnes av at utøvere og trener vektlegger fremgang og innsats. Et slikt læringsklima kan føre til bedre motivasjon og utøvere som er bedre rustet til å takle motgang. 

Det motsatte er et prestasjonsorientert miljø, hvor idrettslige resultater og sammenlikning med andre er i fokus. Gode resultater og anerkjennelse av dem er ikke negativt, men når vi vet det vi vet om vekst, modning og utvikling og hvor ulik denne er fra ungdom til ungdom, er det klokt å forsterke individuell mestring og utvikling kontra et ensidig resultatfokus og det å vinne over andre.

  

Hvordan fremme et mestringsorientert miljø? 

  • Tålmodighet, innsats og anstrengelser nytter 
  • Suksess er å oppleve idrettsglede, klare å gjøre sitt beste og beherske nye aktiviteter 
  • Å mislykkes er en naturlig del av læringen 
  • Innsats og fremgang er viktige kriterier for evaluering 
  • Konkurranser brukes som en læringssituasjon for utøvere som er i utvikling 
  • Fornuftig konkurranseprogresjon og konkurranseplan 
  • Medbestemmelse kan være en viktig faktor i trenerarbeidet 
  • De voksne i miljøet er opptatt av utvikling og læring