Ungdomstreneren skal lære å lede unge utøvere i trygge læringsmiljøer der det er aktivitetsglede, innsats og mestring som preger aktiviteten.
Læringsmål
Kunnskap
Ferdigheter
Næsheim-Bjørvik, G., & Brynemo, E. (2005). Friidrett for ungdom. Bergen: Fagbokforlaget.
Kjennetegn på idrettsmiljø som klarer å beholde mange ungdommer:
Ungdom som forlater den organiserte idretten til fordel for den uorganiserte, oppgir følgende årsaker:
Det er en overvekt av jenter som sluttet fordi:
Mønsteret for hvordan ungdommer utvikles er forholdsvist likt, men puberteten inntreffer til ulike tidspunkt. Det kan skille flere år i biologisk alder for utøvere i samme aldersklasse. Dette vil jevnes ut etterhvert som utøverne blir eldre, og det er derfor viktig å ikke forveksle tdilig fysisk modenhet med talent.
Fysisk utvikling
Generelt vil jenters pubertet inntreffe i alderen 10 til 13 år, mens guttene vil starte sin pubertet når de er mellom 12 og 16 år. Jenter vil stort sett være ferdig med puberteten i 16 årsalderen, mens gutter som regel har gjennomgått den når de er 18 år.
For mange jenter er puberteten en belastning som idrettsutøver. Den fører ofte til stagnasjon av resultater. Gutter sine idrettsprestasjoner vil vanligvis kraftig forbedres i pubertetstiden.
Motorisk utvikling
Ettersom ungdom utvikles raskt i puberteten kan de ha vansker med å koordinere "den nye kroppen". Dette vil naturligvis gå ut over motorikk og teknikk. Det anbefales å trene allsidig i ungdomstiden, med stort fokus på å utvikle de koordinative egenskapene.
Psykisk utvikling
I puberteten vil ungdommer også modnes psykisk. Det kan ofte være vanskelig å vite hvilke forventninger som stilles fra omverdenen i perioden hvor en verken er et barn eller en voksen. Ungdommer kan i denne perioden bli kritiske til hva treneren sider, motsette seg beskjeder og overreagere følelsesmessig i situasjoner de ikke mestrer. Ungdomstiden krever at treneren er både oppmerksom og tålmodig, og forstår at ungdommen har individuelle behov.
Sosial utvikling
Jenter kan ha lettere for å innbefatte seg til regler enn gutter i ungdomstiden. Derfor oppleves de ofte som mer modne. Det er viktig å ha tydelige regler for hvordan treningsgruppen skal være. Reglene bør ungdommen selv få være med på å utvikle. Det gjør at det blir lettere for dem å følge regelene.
Friidrott för ungdom - 14-17 år, Svenska friidrottsförbundet
Et godt mestringsorientert treningsmiljø kjennetegnes av at utøvere og trener vektlegger fremgang og innsats. Et slikt læringsklima kan føre til bedre motivasjon og utøvere som er bedre rustet til å takle motgang.
Motsetningen er et prestasjonsorientert miljø, hvor idrettslige resultater er i fokus. Gode resultater og annerkjennelse av de er ikke neagtivt, men det må være en balansegang. Ungdom har lett for å ha stort resultatfokus, og dette bør jevnes ut fra trenernes side.
Hvordan fremme et mestringsorientert miljø?
Metodebruken har stor betydning for læring og trivsel. Vi skiller mellom instruksjonsmetoden (deduktiv læring) og oppdagende læring (induktiv læring).
Instruksjonsmetoden
Treneren forklarer og viser øvelsene. Det krever da at treneren har kjennskap til riktig teknikk og kan vise dette.
Hel-del-hel-metoden: vise hele øvelsen, øve på spesifikke deler, og igjen sette det sammen til hele øvelsen. Det anbefales å bruke mye hele bevegelsesmønstre for ungdom, og ikke for mye del.
Kameratmodellen: Utøverne går sammen og gir hverandre tilbakemeldinger på bevegelsene. Denne modellen fører ofte til stor fremgang for nybegynnere.
Husk at om man bruker mye tid på instruksjon går det utover tiden en har til rådighet for utøverne å være i aktivitet.
Oppdagende læring
Utøverne skal selv oppdage bevgelsesløsningene. Trener veileder og kommer med innspill.
Situasjonsbetinget læring: Situasjonen utøverne blir plassert i skal hjelpe dem med å finne bevegelsesløsninger. Eksempler er hinderløyper eller stasjoner med friidrettsøvelsene.
Oppgavestyrt læring: Utøverne får oppgaver av treneren, og skal selv finne hensiktsmessige løsninger på oppgaven.
Utøverne bør lære seg å tolke de sensoriske tilbakemdelingen de får av av kroppen, altså at de lærer sin egen kropp å kjenne. De kan da bli mer bevisste på sin egen teknikkutførelse og føle hva de gjør riktig og galt.
Norges Friidrettsforbund
Postadresse: Postboks 5000, 0840 Oslo
Besøksadresse: Sognsvn. 75 A
Kontakt:
Tlf.: 21 02 90 00
© 2015 - Norges Friidrettsforbund (04)
Alt innhold er beskyttet i henhold til lov om opphavsrett til åndsverk (Åndsverkloven). Innholdet kan ikke benyttes kommersielt uten samtykke fra Norges Friidrettsforbund.