Kidz 40 meter.jpg

Aktivitetslederen

Som trener og pedagog for barn har man et stort ansvar. Hovedoppgaven vil være å planlegge og tilrettelegge trygge aktivitets- og læringsmiljøer for barn, samt lede dem i disse miljøene.

Viktige spørsmål for barnetreneren:

  • Hvordan er den gode barnetreneren?
  • Hvem trener jeg (alder, forutsetninger, idrettens barnerettigheter)?
  • Hva gjør jeg (innhold og aktivitet)?
  • Hvordan gjør jeg det?
  • Hva vet jeg om metoder for læring av bevegelser (metoder, framgangsmåter og organisering)?
  • Hvorfor gjør jeg akkurat dette (begrunnelser)?

En barnetrener som forholder seg til punktene under, har gode forutsetninger for å lykkes. Barnetreneren...: 

  • Skaper trygghet, trivsel og idrettsglede.
  • Er bevisst sin lederstil.
  • Har gode kunnskaper om barns vekst og utvikling, spesielt motorisk og bevegelsesmessig utvikling. Barnetreneren må vite hva barn har forutsetninger for å få til, og hva de har egenskaper for å få til.
  • Legger til rette for oppgaver som barnet mestrer, men som fortsatt gir utfordring. Målet bør være å skape miljøer hvor barnet har frihet til selv å oppdage og løse problemer uten stor innblanding.
  • Er klar over at idrettsopplæring av barn bare er en del av oppgaven en påtar seg. Man blir fort bl.a. oppdrager, inspirator og leder for barna, og en har stor gjennomslagskraft hos barna. Derfor må en barnetrener være bevisst på både hva hun eller han sier og gjør.
  • Veileder og lytter til alle. Barnetreneren bidrar til at alle barna får en følelse av å bety noe!
  • Forsøker å skape et godt sosialt miljø. Da vil han eller hun merke stor motivasjon for treningen.
  • Legger opp til et allsidig miljø som bevisst søker å utvikle de grunnleggende bevegelsesmønstrene. Idrettens spesifikke krav vil gradvis spille en større rolle etter hvert som barna blir eldre.

Steinsland, I., & Fjeld, J. (2002). Fra lek til friidrett. Bergen : Fagbokforlaget.