IMG_142086.jpg
Foto: Bildbyrån.

Forventninger til utøveren og NFIF

NFIF ønsker at alle som takker ja til plassen på Juniorlandslaget U20 og U23-landslaget bidrar inn i felleskapet. Du er altså viktig for dette felleskapet. Det vil si at NFIF har forventninger til deg, og at du vil ha forventninger til oss. For å tydeliggjøre dette har vi laget følgende forventningspunkter.

Forventninger til utøveren:

  1. Norges Friidrettsforbund forventer at du følger samspillsreglene som i fellesskap har blitt utarbeidet av seniorlandslaget 2022.
  2. Det er helt frivillig å være en del av laget, men om du takker ja så forventes det at du deltar på alle samlingene.
  3. Dokumentasjon av trening viser seg i de fleste tilfeller å ha en verdi for deg som utøver, for trener og for de som skal bidra til at du får utviklet ditt potensial. NFIF forventer derfor at din trening dokumenteres.
  4. Gode utviklingsmiljøer preges av gode refleksjonsevner og refleksjonsvaner. Dette vil bli en sentral del av det å delta på juniorlandslagene.
  5. Det forventes at alle trenere i Juniorlandslaget U20 og U23-landslaget setter seg inn i og etterlever NFIFs modell for talentutviklingsmiljø.
  6. Dialogen med deg som utøver og trener er spesielt viktig ved skadeproblematikk.

Forventninger til NFIF:

  1. NFIF ønsker å følge utøver i minst to år, hvis ikke utøver selv ønsker å tre ut av laget.
  2. NFIF ved teamledere skal arrangere minst to samlinger i året.
  3. NFIF ved teamledere har dialog med trenere og utøvere mellom samlingene.
  4. NFIF ved teamledere skal sikre at utøvere og trenere har gjennomført evaluering av sesongen og tar læring av evalueringen. Utviklingsmålene skal ha fokus på læring og utvikling.
  5. NFIF ved helseansvarlig skal bidra med hjelp til «riktig» oppfølging av helsepersonell når det er behov for dette.
  6. NFIF gjennomfører et møte/samling for trenere i forbindelse med det årlige trenerseminaret. Samlingen skal bidra med diskusjoner og engasjement omkring laget, se på hva gode læringsmiljø inneholder og bygge gode relasjoner.
  7. NFIF gjennomfører teamsmøter for juniorlandslagene i forbindelse med forberedelsefasen før mesterskap.
  8. NFIF bidrar med hjelp til utøvere for å kunne kombinere toppidrett og utdanning på en hensiktsmessig måte. NFIF kan støtte prosessen rundt søknad om fritak av førstegangstjeneste.

Refleksjonsspørsmål:

  1. Støttende miljø i juniorteamet. Hva gjør du som utøver hvis du opplever at du eller andre får negative eller ingen tilbakemeldinger?
  2. Hva betyr det for deg å delta i et juniormesterskap?
  3. Hvordan løser du kombinasjonen skole/idrett? Hvilke prioriteringer må du gjøre? Hva trenger du hjelp til for at dette samspillet skal fungere?
  4. Hva konkret gjør du for å bli sterkere til å tåle motgang og unngå å bli skadet?
  5. Hvordan blir du involvert i din trening?
  6. Hvor mye trener du nå kontra for ett år siden? Hvor mye skal du trene fremover i årene som kommer?
  7. Hvordan opplever du at foresatte/trener/skole/forbund snakker sammen- og har dere felles forståelse av hva et godt talentutviklingsmiljø skal inneholde?