Mosjon

                  

                   

 

I Norsk Friidrett definerer vi mosjon som all aktivitet utenfor bane. Det vil si lavterskel (gang/turmarsj), tradisjonell mosjon og høyaktiv mosjonstrening.

Det finnes mange typer mosjonsløp. På terminlisten for mosjonsløp finner du løpene som arrangeres av friidrettsklubber i Norge.

Mosjonsløp kan være en motivasjon for trening. Hva med å sette seg mål for en 3,km, 10km eller et halvmaraton? Kanskje er det et motbakkeløp i nærheten som kan friste?

Friidrettsklubben kan knytte til seg flere medlemmer, og få flere i aktivitet gjennom å tilrettelegge for treningsgrupper i forkant eller etterkant av et mosjonsarrangement. Mange klubber har opprettet egne løpegrupper som ofte tilbyr deltakelse i løp som et treningsmål. Finn det som passer for deg! 

Norges Friidrettsforbund har laget konseptet Løpe:Gruppe som er et skreddersydd konsept for klubber som ønsker å starte slike grupper. Du finner informasjon for klubber som ånsker å starte klubber på våre nettsider.

Du finner også treningsprogram, materiell, tips og råd. Det arrangeres også kurs for instruktører til løpegrupper, samt egne kurs for arrangører av mosjonsarrangement.

Under fanen "for arrangører" finner du informasjon om arrangementssystem for mosjon, samt rutiner og inspirasjon.