KRAV om fakturering via NIFs godkjente systemer
Fra 1. januar 2026 er alle klubber i Norges idrettsforbund pålagt å ha et elektronisk medlemssystem som med godkjent integrasjon NIF
09. oktober 2025
Mette.Dale@friidrett.noKRAV OM FAKTURERING I ALLE KLUBBER TILKNYTTET NIF
NIF har fått krav fra Kulturdepartementet om å kunne dokumentere at rapportering og fordeling av midler er basert på korrekte data. Dette medfører visse konsekvenser for alle idrettslag når det gjelder rapportering av medlemstall og aktivitetstall. For å oppfylle kravene er det hovedsakelig tre ting som må være på plass:
- Et godkjent medlemssystem
- Alle medlemmer er registrert på riktig idrettsgren
- Medlemskontingent faktureres og betales gjennom medlemssystemet
Godkjent medlemssystem har de fleste klubber allerede på plass. Det er større bekymring knyttet til om alle medlemmer er registrert med riktig grentilhørighet, og om faktisk alle medlemskontingenter betales gjennom medlemssystemet.
Konsekvensene av å ikke oppfylle kravene kan være ganske store. Ved å ikke bruke godkjent medlemssystem vil en klubb kunne få avslag på søknad om LAM-midler, momskompensasjon og utstyrsrefusjon. I tillegg vil klubben kunne tape medlemskapet i NIF og tilknyttet særforbund.
Hvis godkjent medlemssystem er på plass, men medlemmer er registrert feil, eller medlemskontingent ikke betales gjennom medlemssystemet, vil det føre til at det blir rapportert inn et lavere medlems- og aktivitetstall, noe som igjen vil føre til lavere inntekter fra LAM-midler og andre offentlige støtteordninger. Altså vil rot i medlemssystemet kunne ha store økonomiske konsekvenser.
For å registrere medlemmer riktig, må de legges under den eller de grenene h*n er tilknyttet. En person kan for eksempel registreres både på friidrett på bane og friidrett utenfor bane, hvis personen løper både gateløp og 10 000 m bane. Det er særs VIKTIG å legge alle personer rett inn, slik at all rapportering blir utført riktig, og støtteordninger blir betalt ut til klubben i rett skala.
Tidligere har det vært mulig å manuelt justere medlems- og aktivitetstall. Det vil ikke være mulig lenger, og alt må være registrert riktig i medlemssystemet. Siste frist for å få kontroll på medlemssystemet er 31. desember for medlemstall og aktivitetstall for 2025.
Mer informasjon om dette kan dere finne på NIF sin side: Krav om fakturering i et elektronisk medlemssystem med godkjent integrasjon med NIF