
Informasjon til varsler
I Norges Friidrettsforbund håndterer vi alle varsler i henhold til våre rutiner. Alle saker skal følges opp, uavhengig av om saken blir håndtert av politiet.
Å varsle betyr å si ifra eller advare om kritikkverdige eller ulovlige hendelser eller handlinger i ditt idrettslag, idrettsråd, særforbund eller idrettskrets.
Målet med å varsle er å si fra til en ansvarsperson som kan gjøre noe med det som er skjedd, ivareta personen(e) som eventuelt er blitt utsatt for noe kritikkverdig, og hindre at det skjer igjen.
Det er viktig at du sier ifra der hendelsen har skjedd. Det vil si at du bør si fra direkte til en ansvarsperson eller leder for den aktiviteten du er med i eller arrangement du har deltatt på. Du kan si fra skriftlig via varslingsskjema, over telefonen eller ved personlig møte. Om du velger å si fra muntlig, anbefaler vi uansett at du selv fyller ut skjema for varsling slik at du forklarer med egne ord hva som har skjedd.
I Norges Friidrettsforbund bruker vi Mitt varsel. Dette er et digitalt system for behandling av varsler. Systemet er kryptert og sikrer at all informasjon som sendes inn oppbevares riktig og i henhold til krav om lagring av personsensitiv informasjon.
Det er viktig at du som varsler føler deg trygg. Her er noen råd og tips når du skal varsle:
- Før du skriver inn i skjema eller snakker med en ansvarsperson - oppsummer for deg selv hva som har skjedd, hvem som er involvert og hvor det har skjedd.
- Prøv å være så konkret som mulig om det som har skjedd. Om det er flere hendelser, skill de gjerne fra hverandre og beskriv dem separat.
- Har du noen form for dokumentasjon på det som har skjedd, send dette inn med varselet. Det kan være bilder, sms, chat-meldinger, e-post, film, lydfiler m.m.
- Vet du om andre som enten har vært vitne til det som har skjedd eller opplevdlignende hendelser, inkluder gjerne navn og kontaktinformasjon til dem.
Ønsker du rådgivning om å varsle, enten i forkant eller underveis, ta kontakt med Kjersti Smedsrud, her eller på telefon 481 96 340.
Etter at du har sendt inn et varsel, vil saken bli tildelt til to av våre saksbehandlere for varslingssaker. Du har mulighet til å kommunisere med dem gjennom hele behandlingen.
Om du ikke hører noe innen tre dager, ta gjerne kontakt med oss for å være sikker på at varselet er mottatt.
Når et varsel sendes inn til varslingskanalen Mitt varsel er det Kjersti Smedsrud som vår administrator som er den som vil ta imot varselet. Om du ønsker at første mottaker skal være en annen person, ta kontakt med oss over telefon
Styret i NFIF har vedtatt at varslingssaker vil bli behandlet av generalsekretær Kjetil Hildeskor og president Anne Farseth.
Kontaktinformasjon:
Kjetil Hildeskor: 901 50 944
Anne Farseth: 928 41 205