Norges Friidrettsforbund og mat- og drikkevareselskapet Nestlé har inngått et samarbeid som gjør Nestlé til hovedsponsor for Idrettsleker de neste tre årene. - Sammen skal vi gjøre norske barn sunnere, sier Per Frank, ernæringssjef i Nestlé Norden.
Nestlé og Norges Friidrettsforbund har inngått et treårig samarbeid for å stimulere til aktivitet og sunne vaner blant barn og unge i Norge. Sammen lanserer de Idrettsleker, en aktivitetsskole som introduserer barna til friidretten gjennom lek og moro.
Idrettsleker er en del av det globale programmet Nestlé for Sunnere Barn, med mål om å etablere sunnere vaner gjennom å øke kunnskap, påvirke holdninger og tilby verktøy og løsninger som fremmer adferdsendringer.
- Idrettsleker er et av NFIFs viktigste rekrutteringstiltak, og har siden starten i 2013 samlet over 25.000 barn mellom 6 og 12 år. Det er et gratis, enkelt og kult gjennomføringskonsept, der barn får prøve seg på enkle aktiviteter i regi av klubbene. Over 100 friidrettsklubber arrangerer Idrettsleker hvert år, og tiltaket når med dette ut med et lekbetont tilbud til barn over hele landet, sier prosjektleder i Norges Friidrettsforbund, Magnus Trosdahl.
- For å støtte opp om FNs Bærekraftsmål har Nestlé som ambisjon å hjelpe 50 millioner barn til sunnere liv innen 2030.
- Det gjør vi blant annet gjennom å redusere salt, sukker og mettet fett i produktene våre, samt ved å bidra til forskning, utvikling og utdanning av barn og foreldre gjennom programmet Nestlé for Sunnere Barn.
- Per dags dato har vi allerede nådd ut til over 14 millioner barn over hele verden, og vi ser nå frem til å forlenge arbeidet til Norge sammen Norges Friidrettsforbund, sier Frank.
Initiativet "Nestlé for Sunnere Barn" ble lansert globalt allerede i mai. Programmet omfatter blant annet videreutvikling av sunnere produkter og råd for familier innen områdene ernæring og mosjon.
Med Nestlé for Sunnere Barn akselererer Nestlé transformasjonen av mat- og drikkevareporteføljen sin verden over gjennom å bruke sin bransjeledende forskning og innovasjon.
- Barndommen er en tid hvor livslange vaner etableres. Vi ønsker å hjelpe foreldrene til å gjøre sunnere valg for sine barn. Det er derfor vi akselererer innsatsen vår for å støtte familier til å oppdra sunnere barn, og vi oppfordrer andre til å bli med oss i dette arbeidet, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé.