Nestlé for sunnere barn

Nestlé for Sunnere Barn er et globalt initiativ lansert i mai 2018 av mat- og drikkevareselskapet Nestlé. Programmet omfatter videreutvikling av sunnere produkter og råd for familier innen områdene ernæring og mosjon. Det tar sikte på å hjelpe 50 millioner barn til sunnere liv innen 2030.

Nestlé har siden etableringen for over 150 år siden jobbet for å hjelpe foreldre og omsorgspersoner til å gi riktig næring til barna sine. Med dette nye initiativet akselererer Nestlé transformasjonen av mat- og drikkevareportefølje sin verden over. I 2017 lanserte selskapet mer enn 1000 nye produkter for å møte barns ernæringsmessige behov. Samme år forsynte selskapet 174 milliarder porsjoner av berikede mat- og drikkevarer i 66 utvalgte land, der folk lider av mangler av viktige næringsstoffer som jern, jod og vitamin A.

"Barndommen er en tid hvor livslange vaner etableres. Vi ønsker å hjelpe foreldrene til å gjøre sunnere valg for sine barn. Det er derfor vi akselererer innsatsen vår for å støtte familier til å oppdra sunnere barn, og vi oppfordrer andre til å bli med oss i dette arbeidet", forteller Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé.

Nestlé reformulerer allerede rundt en tredjedel av produktporteføljen hvert år. Selskapet vil bruke sin bransjeledende innovasjonsevne for ytterligere å forbedre mat og drikke til barn med enda mer frukt, grønnsaker, grove kornarter og næringsstoffer. Nestlé vil også fortsette å redusere sukker, salt og mettet fett.

I over ti år har Nestlé jobbet for å gjøre produktene sine sunnere. Med Nestlé for Sunnere Barn lover selskapet å fortsette dette arbeidet på lang sikt. Det umiddelbare målet innen 2020 er å:

  • Tilsette minst 750 millioner porsjoner (80g) grønnsaker til produktene sine;
  • Tilsette til minst 300 millioner porsjoner (16g) fiberrikt korn, nøtter og frø i produktene sine;
  • Videre redusere sukker med 5%. Siden 2000 har selskapet redusert sukker med over 34%;
  • Videre redusere saltinnholdet med 10%. Siden 2005 har selskapet redusert salt med over 20%;
  • Fullføre forpliktelsen inngått i 2014, for å redusere mettet fett med 10% i alle relevante produkter som ikke oppfyller WHOs anbefalinger;

Nestlé vil også forbedre programmer og online-tjenester som er utformet for å gi foreldre og omsorgspersoner mer næringsopplysninger, sunne oppskrifter og praktiske tips. I 2017 har over 300 partnerskap over hele verden hjulpet selskapet til å nå mer enn 14 millioner barn.