Lerøy logo.jpg

Lerøy lekene 2020

Lerøy-lekene går som planlagt. 5. og 6. september er det igjen klart for årets store høydepunkt for 13- og 14-åringene.


Lerøy lekene 2020 nærmer seg og på grunn av covid -19 vil lekene i 2020 bli litt annerledes enn før. Først og fremst så er lekene i år flyttet til Rukan i Telemark og de går av stabelen 5.-6. september. I motsetning til før hvor vi har overnattet på skoler, vil vi i år måtte innkvartere utøvere og ledere i hytter og hotell. Dette er hytter av høy standard i en flott fjelldestinasjon, Gaustablikk Høyfjellshotell og på Rjukan Hytteby. Hver krets vil bli fordelt på hytter/rom i små kohorter for å ivareta smittevern på best mulig måte.
Det vil bli busstransport lørdag kveld og søndag morgen mellom overnattingsted og Rjukan Stadion for de som ikke har egen transport.
Det er senger på alle hytter, men sengetøy er ikke inkludert. Alle må derfor ta med sengetøy eller soveposer og laken, dersom det blir hytter vi skal bo på. Dette kommer det nærmere info om. Det er bad med dusj og toalett på alle hytter.

Bespisning
Vi vil i stor grad unngå store samlinger under måltider og derfor fylle opp overnattingssteder med middag lørdag, frokost søndag og mulighet for lunsjpakkesmøring til søndag. Frokost vil bestå av vanlig brødmat mens middag vil være produkter fra vår hovedsponsor Lerøy. Det er kjøkken og steke muligheter på alle overnattingssteder. Lunsj lørdag og søndag vil bli servert på Rjukan Stadion i vårt arenatelt. Dette vil også være mat fra hovedsponsor Lerøy.
Ved å organisere bespisningen på denne måten ivaretar vi smittevern på en god måte og måltidene vil foregå i forholdsvis små grupper.Det vil også være enkelt kiosk salg gjennom helgen.

Sosialt arrangement lørdag kveld:
Grunnet Covid-19 så vil det ikke bli arrangert en sosial samling lørdag kveld. Men vi vil anbefale alle å bruke naturen på Gaustablikk til sosiale aktiviteter på eget initiativ i mindre grupper. Gausta er en helårsdestinasjon og har utrolig mange muligheter – mer info på visitrjukan.com

Øvelsesutvalg
60m, 200m, 600m, 1500m, 60/80m hekk, 200m hekk, 1000 m kappgang, stav, høyde, lengde, tresteg, kule, diskos, slegge og spyd.
Kretsstafett; (Donald-stafett) for blandede lag over 10 etapper ca 80m hver etappe+ 8x200m bane.
Kretser med inntil 20 deltagere får bruke hver utøver i 6 øvelser, maks 3 pr. dag + stafett. Kretser med 21 til 30 deltagere får bruke hver utøver på 5 øvelser, maks. 3 pr. dag + stafett. Kretser med over 30 deltagere får bruke hver utøver på 4 øvelser, maks 2 pr. dag + stafett.
Konkurransen foregår med arrangørens utstyr.
Stavhoppere får lov å bruke medbrakte staver. Det er et lite utvalg av staver hos arrangør.

Rjukan Stadion
Vi gjør spesielt oppmerksom på at tilgangen til indre bane vil bli begrenset. Det er kun funksjonærer, aktive og ledere med adgangskort som har tilgang innenfor gjerdet. Dette vil vi være veldig rigide på med tanke på smittevern.
Utøvertelt, tribuner og garderobeanlegg vil kun være tilgjengelig for funksjonærer, aktive og ledere med adgangskort. Det er dessverre ikke mulig å ha mer enn 200 mennesker pluss funksjonærer samlet samtidig på vårt anlegg i henhold til retningslinjer fra Norges friidrettsforbund.
Vi vil prøve å lage et avsperret område på motsatt langside hvor eventuelle foreldre/publikum kan oppholde seg. Dette vil vi komme nærmere tilbake med informasjon om.

Kjøring til og fra Rukan
Det vil være foreldre som blir ansvarlig for å få barna til Rukan denne helgen. Vi håper at foreldre her kan gå sammen om samkjøring. Vi kan dessverre ikke tilby foreldre noen overnatting og det vil dessverre også på grunn av covid -19 være begrenset publikum kapasitet å tilby foreldre se på slik det har vært før. Vi oppfordrer også på det sterkeste at barna /utøverne bor i felleskap med kretsens utøvere og at dersom dette ikke er mulig gir beskjed snaret til daglig leder i kretsen om dette.

Uttak av krets laget
Uttak av kretslaget /Lerøy laget blir basert på krets statistikken og utøvere som er allsidige og kan delta i mange øvelser. Vi blir kun 20 utøvere i år og derfor vil /må utøvere kunne delta i opptil 6 øvelser + eventuelt stafett denne helgen. Laget blir tatt ut etter Olavs lekene den 22.8. Og laget vi være basert på at vi skal kunne ta flest mulig poeng under Lerøy lekene, samt at utøvere vil måtte kunne stille i tilleggs øvelser de ikke har konkurrert eller trent like mye på som andre for lagets skyld.

Stevnet
Stevnet starter med felles innmarsj kl. 12.15 på lørdag. Vi beregner å avslutte søndag ca 1500.Tidsskjema blir lagt ut på hjemmesiden straks det er klart, senest onsdag 2. september

Om Lerøy-lekene
Du kan lese reglementet for stevnet og nyheter om Lerøy-lekene som arrangeres rundt om i landet på Norges Friidrettsforbunds hjemmesider.