dugnaddigital.png

Endelig er det enkelt å gjennomføre Dugnad

Mange av våre frivillige bruker mye tid og krefter på Dugnadsarbeid. NFIFs samarbeidspartner Deltager.no har i mange år vært en verdifull ressurs for friidretten, og en målsetting er å gjøre hverdagen enklere for arrangører og deltakere. Derfor lanserer de nå, i samarbeid med tre av de største dugnadsleverandørene i Norge, en helt ny måte å gjennomføre dugnad på - Digital Dugnad.

Med Digital Dugnad slipper man kontanthåndtering, manuelle oversikter, innsamling og retur av usolgte varer, purring på betaling, og de andre ulempene man ofte opplever med tradisjonell dugnad.

Friidrett.no har snakket med markedssjef i Deltager.no, Thomas Aas, for å høre litt mer om hvordan Digital Dugnad fungerer: 

Hva er digital dugnad og hvor fikk dere denne idéen fra?

- Med digital dugnad vil vi forenkle den administrative jobben for klubbene, men også gjøre det enklere for sluttbrukerne som skal kjøpe dugnadsartikler fra klubben. De fleste som har barn i et idrettslag, har en hektisk hverdag. Derfor ønsker vi at kjøp av dugnadsartikler skal være enkelt for både klubb, lag, utøvere og foresatte.

Digital dugnad betyr at man går bort fra Excel-skjemaer og uoversiktlig lister over hvem som bestilte hva, til et skjema på nett som samler alle bestillinger og betalinger på ett sted. Dette vil forenkle innkjøp av dugnadsartikler og redusere risikoen for at varer ikke blir solgt eller hentet. Som klubb vil man også være sikret betalingen av dugnadsartikler, slik at man slipper å følge opp innbetalinger og større utlegg, i tillegg til all annen logistikk

Idéen kommer fra 13 års erfaring med online påmelding og betaling der vi kontinuerlig har jobbet tett med idretten for å se hvordan man kan utnytte potensialet i løsningen. Etter hvert registrerte vi at flere begynte å sette opp bestillingsskjemaer for dugnadsartikler via våre løsninger og gjorde noen undersøkelser. Tilbakemeldingene vi mottok var nokså tydelig: ”Hvorfor har jeg ikke visst om dette før?”. Vi så da en mulighet for å ytterligere forenkle hverdagen til klubbene og begynte å skissere en løsning. 

Hvorfor tror dere at dugnad er så sentralt i klubbene?

-   Jeg husker alle timene som ble lagt ned i loddsalg for å kunne dekke egenandelen til cuper, treningsleir eller en ny treningsdress, fra tiden da jeg selv var aktiv i idretten. Vår daglige leder har også lang fartstid innenfor idretten, da han selv har spilt hockey og har to barn som er aktive innenfor Nordstrand IF.

Det er ingen hemmelighet at dugnad er en viktig inntektskilde for at klubbene skal kunne opprettholde et sunt aktivitetsnivå, og at det er en bærebjelke for norsk idrett. 

Vi ser dere har inngått et samarbeid med noen utvalgte samarbeidspartnere. Hvorfor akkurat disse?

- Vårt mål i alt vi vi gjør, er å tilby våre brukere gode løsninger som tilrettelegger for en enklere hverdag. Med Digital Dugnad ønsker vi å ta det et skritt lenger ved å inngå avtaler med noen av Norges største leverandører for dugnadsartikler. Både fordi klubbene skal føle seg trygge på at de får kvalitetsprodukter og fordi dette er partnere med ressurser til å hjelpe til med oppsett av Digital Dugnad.

Må klubbene bruke disse samarbeidspartnerne hvis de skal ha en digital dugnad?

-  Nei, men velger man en av våre partnere så vil oppstart av dugnaden medføre at de får et helt ferdig konsept hvor alt er ivaretatt. Klubber som ønsker å selge andre produkter kan enkelt gjøre det, og vi har gratis support for hjelp og oppsett.


Vi har inngått disse samarbeidene for å vise at vi ønsker å bidra i alle aspekter som omfatter det å drive en klubb. Det er ikke så lenge siden vi lanserte et konsept som heter ”Alt på ett sted”, der vi tilbyr et medlem- og arrangementssystem i tillegg til en egen klubb-app. Med lansering av digital dugnad så underbygger dette våre ambisjoner om å være en preferert samarbeidspartner til idretten på alle områder.

Les mer om Digital Dugnad og hvordan du kan komme i gang.