Verdibasert trenerskap

Verdibasert trenerskap

Utviklingen av verdibaserte og relasjonsorienterte trenere bør være et sentralt kjennetegn innen trenerutviklingen i norsk idrett.

 

Trenerutvikling i norsk idrett bør utstyre trenerne med gode verktøy for at de skal kunne gjøre treneroppdraget effektivt og innenfor verdimessige rammer med utøveren i sentrum. Treneren bør få en utdanning både innenfor praktiske og teoretiske områder. Norsk idrett er enige om at verdibasert trenerskap er at:

- Treneren legger til rette for at utøverne opplever idrettsglede.

- Treneren legger til rette for at utøverne utvikler sine forutsetninger på en best mulig måte. 

- Treneren er et godt forbilde og representerer idretten på en verdig måte.

- Treneren behandler utøverne likeverdig – uavhengig av kjønn,  funksjonshemning, etnisk bakgrunn, religion, seksuell orientering og sosial status – og respekterer utøverens personlige integritet. 

- Treneren utvikler utøverne gjennom involvering, refleksjon, dialog og ansvarliggjøring. 

- Treneren ivaretar utøvernes helse og sikkerhet i idretten og viser omsorg ved sykdom og skade.

- Treneren er lojal overfor idrettens verdier, lover og regler og retningslinjer fra eget idrettslag.

- Treneren følger Idrettens barnerettigheterbestemmelser om barneidrett og Retningslinjer for ungdomsidrett.

- Treneren følger idrettens retningslinjer mot seksuell trakassering og overgrep.

- Treneren følger idrettens holdninger til bruk av alkohol og tobakk i idrettslig sammenheng.

- Treneren motarbeider all form for bruk av doping.

- Treneren følger prinsippet om Fair Play og motarbeider uærlig konkurranse og kampfiksing.

- Treneren reagerer mot all form for diskriminering, trakassering, hets og mobbing. 

- Treneren respekterer andre trenere, foreldre, dommere og idrettsledere. 

- Treneren fremmer ikke egne økonomiske og sportslige interesser på bekostning av utøvernes og/eller idrettens interesser.