Ledelse og instruksjon
En trener må være bevisst hvordan en planlegger og utfører trening.
Et nyttig verktøy for dette er å følge undervisningsprinsippene KAMPVISE:
-
Konkretisering - barna forstår lettest når de får se øvelsene de skal utføre.
-
Aktivisering - trening for barn og unge bør ha et høyt aktivitetsnivå og lite dødtid.
-
Motivering - et miljø hvor mestring står i fokus kan gjøre at barn blir motivert av egen fremgang.
-
Progresjon - all trening må ha en progresjon for at barna skal ha fremgang.
-
Variasjon - barneidrett skal være allsidig og variert, og vil føre til god motorisk og koordinativ utvikling.
-
Individualisering - barn er forskjellige, og ved å tilpasse øvelsene til ulike ferdighetsnivå vil alle få prøve se på passende vanskelighetsnivå.
-
Samarbeid - samarbeid med de andre barna kan føre til verdifull sosial kapital, og kan gi bedre motivasjon og læring.
-
Evaluering - barn bør tas med i evaluering av egen fremgang. "Hva har jeg lært i dag?"
Undervisningsmetoder
Oppdagende læring (implisitt læring): barna lærer via situasjoner der de selv oppdager, eller kort og godt tar i bruk ferdigheter og teknikker fordi situasjonen og oppgaven krever det.
Situasjonsbetinget læring: Lederen tilrettelegger et mangfold av læringssituasjoner i f.eks. løp, hopp og kast ved variert utnytting av hall/bane og utstyr. Barna må da få frihet til å eksperimentere innenfor rammer av gitte oppgaver. Målet er at barna selv finner frem og opplever hvordan hensiktsmessige og funksjonelle bevegeleser kjennes ut.
Oppgavestyrt læring: lederen gir oppgaver som barnet skal løse og trene på. Bevegelsesoppgavene skal utløse fantasi og oppfinnsomhet.
Instruksjon (eksplisitt læring): lederen forteller eller viser den riktige teknikken.
Følg meg-metoden: barna utfører bevegelsen samtidig som treneren ved å se på hva hun gjør.
Vise-forklare-metoden: Lederen viser øvelsen, og forklarer kort hva den går ut på. Det er en kunst å gi korte og gode forklaringer.
Hel-metoden og del-metoden: barna trener enten direkte på hele den ferdige øvelsen, eller på mindre deler av den. Det er mer motiverende å utføre hele øvelsen enn deler av den, men del-metoden kan være hensiktsmessig ved innlæring av øvelser fra 10-12-årsalderen. Avslutt alltid med hele utførelsen.
Lek
-
Barn tilegner seg forståelse og ferdigheter gjennom leken
-
I leken er det aktiviteten i seg selv som motiverer
-
Utfordringen til barnetreneren blir å finne balansen mellom spontanleken og ”lekpregede” opplegg for å tilegne seg bestemte ferdigheter og teknikker
Steinsland, I., & Fjeld, J. (2002). Fra lek til friidrett. Bergen : Fagbokforlaget.