
Trenerutvikling
Trenerutvikling i norsk idrett bør utstyre trenerne med gode verktøy for at de skal kunne gjøre treneroppdraget effektivt og innenfor verdimessige rammer med utøveren i sentrum.
Utviklingen av verdibaserte og relasjonsorienterte trenere bør være et sentralt kjennetegn innen trenerutviklingen i norsk idrett. Trenerutvikling i norsk idrett bør utstyre trenerne med gode verktøy for at de skal kunne gjøre treneroppdraget effektivt og innenfor verdimessige rammer med utøveren i sentrum. Treneren bør få en utdanning både innenfor praktiske og teoretiske områder.
Med det som bakgrunn, ønsker norsk friidrett å arbeide etter følgende Trenerkonvensjon:
- Treneren skal se på utøverne i et helhetsperspektiv
- Treneren må ha riktig kompetanse i forhold til målgruppen de trener
- Treneren skal utvikle hver utøvers unike kvalifikasjoner på best mulig måte
- Treneren skal være opptatt av utøvernes ve og vel, og oppmuntre til positiv opptreden
- Treneren skal behandle utøverne likeverdig – uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, religion og politisk overbevisning og seksuell orientering
- Treneren skal være et godt forbilde for utøverne og miljøet rundt utøverne
- Treneren bør utvikle seg kontinuerlig og ha som mål at treningene skal være av god kvalitetsmessig standard
- Treneren skal utvikle sine utøvere gjennom involvering, refleksjon, dialog og ansvarliggjøring