Regelverk representasjon og overganger
Reglene for representasjon og overganger er hjemlet i NFIFs lov. Nedenfor finner du de relevante paragrafene.
(1) En aktiv friidrettsutøver kan være medlem av flere idrettslag, men kan ikke representere mer enn ett lag innen kalenderåret i stevner arrangert av NFIF, dets kretser og lag.
a. Som aktiv utøver regnes enhver som i inneværende eller foregående år har deltatt i approbert konkurranse arrangert av NFIF, dets kretser og lag.
b. Unntatt er utøvere i åpne klasser i mosjonsløp som ikke representerer lag tilsluttet NFIF eller utøvere som bare har deltatt for skole eller militæravdeling iht. § 32(2).
c. Resultater oppnådd av utøvere for en klubb som har samarbeidsavtale i henhold til § 32(3) kan anvendes av både overbyggingsklubb og moderklubb. Dette gjelder for nasjonale serie for jenter, gutter, junior, senior og veteraner.
(2) Utøvere i militærtjeneste og skoleelever i grunnskolen og videregående skole kan for hver konkurranse velge om de vil starte for sitt idrettslag, sin skole eller sin militære avdeling. Utøveren kan kun stille for skole eller militæravdeling dersom dette godkjennes av utøverens lag.
(3) Jenter og gutter i alderen 15-19 år kan representere ett lag i jente- og gutteklassene og et annet lag i junior- og seniorklassene hvis det er inngått en samarbeidsavtale om dette mellom de to lag. En slik avtale skal godkjennes av Styret og skal gjelde for minst et år.
a. Avtale kan inngås av lag som ligger i samme krets eller maksimalt 100 km reisevei fra respektive hjemsted som er angitt i idrettsregistreringen. En samarbeidsavtale etter denne paragraf kan ikke omfatte kun stafetter. Utøvere kan representere i henhold til avtalen 1 måned etter at den er godkjent av NFIF.
b. Den klubben utøveren representerer i senior-og juniorsammenheng benevnes overbyggingsklubb, mens den klubb utøveren representerer i gutte-og jentesammenheng benevnes moderklubb.
c. Søknad om godkjenning av slik avtale skal sendes NFIF på fastsatt skjema i to eksemplarer.
d. Lag som har inngått slik samarbeidsavtale kan også stille felles stafettlag under overbyggingsklubbens navn i klasser opp til og med 22 år.
e. En klubb kan ikke samtidig være overbyggingsklubb og moderklubb, men en overbyggingsklubb kan ha flere moderklubber. Avtale skal inngås separat mellom hver og en av dem.
f. En moderklubb kan ha samarbeidsavtale kun med en overbyggingsklubb.
g. En samarbeidsavtale kan ikke inngås for bare enkeltutøvere.
h. Avtalen kan sies opp med minst tre måneders varsel. Dog utløper avtalen ved første årsskifte etter utløpet av varselsperioden.
i. Øvrig innhold i samarbeidsavtalen avtales klubbene imellom.
j. Utøvere i en moderklubb har rett til å reservere seg mot å representere overbyggingsklubben.
- 33 Representasjonsovergang.
(1) Generelt.
a. Ønsker en aktiv utøver å representere et nytt lag i neste kalenderår, må utøveren sende skriftlig melding om dette på fastsatt skjema til sitt gamle lag og til Norges Friidrettsforbund innen 31. desember.
b. Dersom et lag ønsker å melde sin interesse for en utøver, skal dette skje skriftlig til vedkommende utøvers lag og ikke bare direkte til den aktive.
c. En utøver er startberettiget for nytt lag først når eventuell overgangssum er betalt.
d. I det samme, eller neste år, skal det gamle lag og NFIF skriftlig underrettes om det nye representasjonslag. Det nye lag er ansvarlig for at meldingen sendes.
e. Utøveren kan representere sitt nye lag fra og med den dato meldingen er poststemplet, dog tidligst fra 1. januar, såfremt alle forpliktelser til det gamle lag er brakt i orden.
f. Avsender av meldinger om representasjonsovergang kan bli avkrevd dokumentasjon for når melding er sendt.
(2) Særregler for NM-kvalifiserte - Kompensasjonskrav.
a. Er utøveren kvalifisert for deltakelse i hovedmesterskapet kommende år, kan det gamle laget kreve kompensasjon fra det nye laget, dersom det gamle laget og utøveren har inngått skriftlig avtale om dette. For utøvere som har inngått skriftlig avtale med sitt lag er fristen for å sende melding til sitt gamle lag 31. oktober. Dette må fremgå av avtalen. Er kontrakten utløpt og ikke fornyet innen denne dato, gjelder 31. desember som meldingsfrist også for disse utøverne.
b. Krav om kompensasjon skal fremsettes senest 14 dager etter at overgangsmeldingen er mottatt. Meldinger om utmelding, nytt lag og eventuell kompensasjonskrav må avsender kunne dokumentere rettidig innsending.
c. Det nye og det gamle laget har maksimalt 30 dagers frist til å bli enig om overgangsforholdet. Dersom det oppstår uenighet om beløpets størrelse, avtalens innhold eller overholdelse av frister kan hvert av lagene forelegge saken for Styret til avgjørelse. Denne avgjørelse er endelig og skal være fattet innen 30 dager etter at NFIF har mottatt saken.
d. Når enighet er oppnådd mellom lagene, eller beslutning er fattet av NFIF, skal overgangskompensasjon betales innen 10 dager fra beslutningsdato. Ved for sen betaling regnes den til enhver tid gjeldende morarente ved næringskjøp.
e. Inntil endelig avgjørelse foreligger er ikke utøveren startberettiget for noen av lagene. Utøveren kan oppnå starttillatelse for sitt nye lag såfremt dette lag deponerer et beløp i NFIF tilsvarende det gamle lags totale krav.
f. Hvis et lag ikke har overholdt de forpliktelser overfor den aktive som kontrakten tilsier, kan krav om kompensasjon helt eller delvis bortfalle. Forutsetningen er at den aktive har gjort dokumenterbart krav om oppfyllelse av avtalens bestemmelser. (Kvittering på kopi av kravet.)
g. Tvisten avgjøres av Styret etter at en gruppe bestående av en representant fra Aktives Organisasjon og to fra de berørte lagene og en fra Lovutvalget, har avgitt en vurdering av hvilken grad avtalen er misligholdt og hvilke konsekvenser det eventuelt bør få for et kompensasjonskrav.
(3) Særregler for jenter og gutter 11-14 år. Jenter og gutter 11-14 år kan få overgang i sesongen uten å ha gitt melding til gammelt lag innen 31/12 året før. Utøverne kan representere sitt nye lag 30 dager etter at melding er gitt skriftlig til gammelt lag. Den krets hvor flyttingen foregår, eller den som det flyttes til, kan dispensere. Denne ordningen gjelder også for 15-åringer fram til første start i det kalenderåret de fyller 15 år.
(4) Unntak for ikke aktive og ved oppløsning av lag.
a. Utøvere som i henhold til § 32(1) ikke er aktive, kan representere et nytt lag så snart medlemskapet i laget og forhold til gammelt lag formelt er i orden.
b. Utøvere hvis lag blir oppløst eller utmeldt av NFIF, kan straks representere et nytt lag.
(5) Unntak ved flytting til annen kommune eller annet distrikt.
a. Ved flytting til annet distrikt kan utøveren på fastsatt skjema søke Styret om overgang til lag med adresse inntil 50km fra utøverens nye adresse.
b. Som bekreftelse på at det ikke gjelder tilfeldig eller kortvarig opphold må vedlegges offentlig flytteattest eller studiebevis fra læreanstalt.
c. Søknad om dispensasjon ved flytting skal sendes senest 3 måneder etter at flytting har funnet sted. Ved innvilget søknad kan utøveren starte for sitt nye lag 14 dager etter at søknaden er poststemplet.
d. Dispensasjon i forbindelse med flytting kan bare innvilges en gang i kalenderåret.
(6) Ferierepresentasjon.
a. Studenter og skoleelever som bor utenfor sitt hjemsted i studietiden kan representere sitt hjemmelag i sommerferien. Søknad om dispensasjon må sendes senest 16. mai på fastsatt blankett til forbundskontoret.
b. Dispensasjonen må strekke seg over minst 14 dager, og kan bare gis for tidsrommet 1.juni - 31. august.
c. Kontraktsbundne utøvere må ha tillatelse av sitt lag. Dette må fremgå av kontrakten.
(1) Utøverrepresentanter - managere.
a. I samsvar med WAs representasjonsbestemmelser kan Forbundet i samsvar med utøverens klubb tillate at utøveren benytter autoriserte utøverrepresentanter når det gjelder planlegging, opplegg og forhandlinger om utøverens program. Forbundet skal autorisere utøverrepresentanter og føre nødvendig kontroll med at det kun er autoriserte utøverrepresentanter som fungerer innen norsk friidrett. Forbundet skal sørge for at det utarbeides skriftlig kontrakt med utgangspunkt i det regelverk som til enhver tid fastsettes av Forbundet. Oppstår det uenighet i forbindelse med valg av utøverrepresentant, avgjør Forbundet hvem som skal være utøverrepresentant.
b.Utøvere som benytter en ikke-autorisert utøverrepresentant, vil bli gjenstand for sanksjoner i henhold til nasjonalt og internasjonalt regelverk på dette området.
c. Utøvere som ikke benytter seg av en autorisert utøverrepresentant skal la seg representere av sitt lag.
(2) Utenlandske statsborgere og utøvere med både norsk og utenlandsk statsborgerskap som ikke er startberettiget for Norge i henhold til WAs regler om startberettigelse pkt. 4. .
a. Utenlandske statsborgere kan i individuelle konkurranser representere en norsk klubb såfremt medlemskap i norsk klubb er i orden.
b. For å representere på landslag eller i internasjonale mesterskap for Norge må utøveren være startberettiget for Norge i henhold til WAs regler om startberettigelse pkt. 4..
c. For å delta i norske mesterskap, som ikke er vedtatt å være åpne mesterskap, må utøveren ha vært folkeregistrert og hatt sitt primære og permanente bosted i landet 24 måneder ved påmeldingsdato. Det må søkes om tillatelse om startberettigelse i hvert enkelt tilfelle, og det må dokumenteres at ovennevnte betingelser er oppfylt. Øvrige regler om startberettigelse i norske mesterskap finnes i ”Reglement for norske mesterskap”.
d. For å delta på stafettlag og i NFIFs serier må utøveren ha oppholdt seg i Norge sammenhengende i mer enn de 3 siste månedene forut for konkurransen. Dokumentasjon for startberettigelse må framlegges ved påmelding. All deltakelse av utenlandske statsborgere krever starttillatelse fra vedkommendes nasjonale forbund og av NFIF.
(3) Militærtjeneste.
Idrettsutøvere i militærtjeneste, som ikke er medlemmer av lag tilsluttet NFIF, kan representere sin militæravdeling i stevner arrangert av forbundet, dets kretser og lag.
(4) Antidoping.
Enhver utøver, utøvers støttepersonell og andre personer innen friidretten er forpliktet til å overholde bestemmelsene om antidoping og de retningslinjer som foreligger om dette slik det framgår av WAs Antidopingregler og retningslinjene til Antidoping Norge.
(5) Dopingtesting.
Det er en forutsetning for å delta i friidrett at en utøver tillater at testing for ulovlige substanser kan foretas både i og utenfor konkurranser i henhold til gjeldende antidopingbestemmelser gitt av WAs antidopingreglement pkt. 5 og av Antidoping Norge, Slike tester kan utføres på oppdrag av WA, EA, NFIF eller Antidoping Norge og kan foretas av den instans disse bestemmer.